De circuitband voor jou

Iedere Circuit rijder heeft wel eens de vraag aan zich zelf gesteld, welk band pas nu bij mijn rij niveau en budget. In dit artikel worden er op basis van budget en rij niveau diverse banden behandeld met de voor en na delen, zodat u zelf de beste keuzen kan maken voor uw situatie.

Eerste keer circuit rijden

Veel van de beginnende circuit rijders zijn reguliere bestuurders die op de openbaar weg hun geliefde motorfiets een keer aan de tand willen voelen op het circuit. Al snel stuiten ze op de vraag: Kan ik met mijn dagelijkse straatband het circuit op?
Het antwoord is ja, u kunt met uw reguliere banden het circuit op.

Let op!
Hou er wel rekening mee dat u op het circuit veel meer van uw banden gaat vragen dan wanneer u aan het dagelijkse verkeer deelneemt, zeker als u eenmaal de smaak te pakken gaat krijgen kan dit voor problemen zorgen.

Stel uzelf eerst de volgende vragen over de banden voor dat u besluit om uw motor los te laten op het circuit:
* Zijn de banden te oud? (Mogen zeker niet ouder zijn dan 10 jaar)
* Zijn de banden niet versleten? (Heeft de band nog genoeg profiel, heeft de band geen scheuren en is de band niet plat gereden door het dagelijkse verkeer…)

Bij twijfel zeker advies vragen bij een garage en/of preventief de banden vervangen. Liever zeker weten dat u op betrouwbaar rubber staat dan uw prachtige motor de eerste en beste circuit training in de grindbak terug te vinden.

Banden voor staat en circuit

Zoals u misschien al heeft ondervonden is er veel op de markt qua sportieve banden.

Bij deze een opsomming van diverse banden die betaalbaar en gebruiksklaar zijn op straat én op circuit:

MITAS MC – 50

Mitas MC-50 staat bekend om zijn moderne loopvlakpatroon en sportieve rijeigenschappen. Het biedt een spannende ervaring en zorgt voor optimale grip in alle weersomstandigheden.

  • Een multifunctionele band
  • Comfort tijdens de dagelijkse ritten
  • Goede grip in alle weersomstandigheden
  • Lage slijtage
  • Circuit klaar
  • Budget vriendelijk

Eigen ervaring

Mijn eigen ervaring met deze banden op het circuit zijn zeer positief. Dit zijn tenslotte de banden waarmee ik in 2019 ben begonnen met rijden op het circuit.

Voor een beginnende circuit rijder met lage cc en weinig budget zijn deze banden zeker de moeite waard. Deze banden houden meerdere trainingen dagen vol en kunnen zonder banden warmers gebruikt worden, na twee opwarm rondes zijn ze meestal op een goede temperatuur.
Nadelen: Na diverse trainingsdagen te hebben gereden zat ik al snel aan de limiet van de band.

Dunlop Sportsmart TT

De Dunlop Sportsmart TT*
Met een goede balans tussen een licht stuurgedrag en een uitstekende grip bij het insturen geven deze banden alles weg van een echte circuit band. Dat in samenwerking met een lange levensduur op de weg én circuit, maakt dat dit de perfecte banden zijn voor circuit rijden op budget.

*TT= Track Technology

  • Lange levensduur
  • Licht stuurgedrag
  • Optimale grip bij het insturen
  • Een multifunctionele band voor circuit en openbare weg
  • Zonder bandenwarmers snel op temperatuur
  • Hoge haalbare helingshoek
  • Budget vriendelijk

Eigen ervaring Sportsmart TT

Na in 2020 met de Dunlop sportsmart TT te moeten rijden in de Yamaha YZF R125 Cup ben ik deze banden blijven gebruiken. Terwijl ik persoonlijk vind dat de banden onder de lichte 125 mij niet veel feedback gaf, maar met de lage slijtage van de banden en de grip die ze lang geven onder een hoge helingshoek zijn dit zeker goede banden voor het bedrag.

In 2022 waren deze banden ook verplicht in de CB 500 Trophy. Door het extra gewicht en extra vermogen kwamen de banden op betere temperatuur, waardoor de banden veel meer feedback geven. Voor zwaardere motoren zijn deze banden een stuk beter.

Pirelli Diablo Supercorsa V3 SP/SC

Een band die volgens Pirelli de prestaties heeft van een circuit band, maar volledig is goedgekeurd voor de weg.

De Diablo supercorsa kent twee types:

– De SP (Sport Production)
– De SC (Special Compound)

De SP is een band die gemaakt is voor een rijder die met zijn motor op het circuit wil rijden en op het eind van de dag met wat minder rubber op de banden weer rustig terug naar huis gaat rijden met de banden.
Een band die wordt geleverd al band voor de straat, maar de prestaties kan leveren van een circuit band.

  • Een multifunctionele band voor circuit en openbare weg
  • Hogere levensduur
  • Goede grip in én uit de bochten

De SC banden zijn race banden die ook goedgekeurd zijn voor de openbare weg. In tegenstelling tot de SP-versie zijn deze banden meer circuit gefocust dan voor op de openbare weg. Zo zijn deze banden ontwikkeld in het WSBK-kampioenschap en zijn de profielen hetzelfde als dat ze daar gebruiken.

Te kiezen uit 3 verschillende compound kan je met deze banden bij elke temperatuur en/of circuit uit de voeten.

  • Circuit band goedgekeurd voor op de weg
  • Verschillende Compound
  • Door ontwerp een gelijkmatige slijtage
  • Veel grip

Racings Slicks

Slick Banden zijn volledige gericht voor circuit rijden. Deze banden zijn niet goedgekeurd voor de weg.
Bij gebruik van deze soort banden zijn bandenwarmers ten sterkste aangeraden voor de juiste werking te garanderen en onnodige snelle slijtage bij een koude band te voorkomen.

Pirelli Diablo Superbike

De officiële band van het World Superbike Championship.
Een band die gewijd is aan de professionele en recreatieve circuit rijders die op zoek zijn voor een top presterende band voor circuit over de hele wereld.

Door het ontwerp van het profiel en de verschillende compound van banden die u kunt kiezen hebben deze banden een hoge prestaties op de meest uitdagende circuits over de hele wereld.

  • Ontwikkeld door het World Superbike Championship
  • Veel keuze uit verschillende compound
  • Maximale ondersteuning bij een hoge hellingshoek
  • Uitstekende grip in en uit de bochten.

Regenbanden

Wanneer u besluit om met slicks het circuit op te gaan rijden, is het handig om te weten dat slicks geen grip hebben bij een nat wegdek. Voordat u een circuit training/trackday moet missen door regen en hierdoor uw inschrijfgeld ziet verdwijnen, kunt u overwegen om preventief een set regenbanden mee te nemen, zodat u met alle weersomstandigheden van uw trackday kunt genieten.

Pirelli Diablo Rain


De officiële band van het World Superbike Championship voor regenachtige condities.

Wederom ontwikkeld door de WSBK heeft de Diablo Rain van Pirelli door het ontwerp van het profiel, geeft de band uitstekende prestaties op het natte wegdek.
Met fatsoenlijke grip onder de gewenste hellingshoek én de uitstekende stabiliteit tijdens het accelereren.

  • Ontwikkeld door het World Superbike Championship
  • Goede prestatie met nat wegdek

Eigen ervaringen Pirelli Diablo Rain

Zelf heb ik met deze banden gereden op het straatcircuit van Chimay tijdens natte weersomstandigheden, durf ik met volle vertrouwen zeggen dat deze banden u niet in de steek gaan laten. Met de juiste grip door de chicane gaven deze banden mij een goed vertrouwen.